Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego 2019 roku11 edycja kursu trenerskiego w Szczecinie

CYKL SZKOLEŃ DLA NAUCZYCIELI MATEMATYKI W KLASACH 4-8

Dobrze prowadzone lekcje matematyki mają nie tylko odzwierciedlenie w wynikach egzaminów zewnętrznych, ale przyczyniają się do rozwoju wielu ważnych kompetencji ucznia. Celem cyklu "7! sposobów na efektywne nauczanie matematyki" jest wyposażenie nauczycieli w kompetencje w zakresie skutecznego i efektywnego nauczania matematyki w atrakcyjny i przyjazny dla ucznia sposób. Każde ze szkoleń to paleta różnorodnych i sprawdzonych metod, które pomagają nauczycielom realizować podstawę programową w nieszablonowy sposób.

Cykl dedykowany jest zarówno nauczycielom z mniejszym doświadczeniem, jak i tym, którzy chcieliby coś zmienić w swoim nauczaniu w celu poprawy efektywności nauczania i wzrostu zaangażowania uczniów na lekcji.

 

Temat 1 – UCZYMY RACHUNKÓW

Skąd wzięły się liczby naturalne – znaczenie opowieści na lekcjach matematyki. Liczby naturalne – z zerem czy bez zera? Czy można dzielić przez zero? Jak odpowiadać na trudne pytania uczniów? Jak odróżnić cyfrę od liczby? Metody wprowadzania układu dziesiątkowego. System rzymski w pigułce. Metody wprowadzania układu rzymskiego. Jak rysujemy oś liczbową? Jak pieniądze pomagają w obliczeniach? Jak osiągnąć sprawność rachunkową i nie umrzeć z nudów? Wprowadzanie gier na lekcjach matematyki. Worek pomysłów na prowadzenie lekcji arytmetyki od klasy czwartej do ósmej.

Temat 2 – UCZYMY UŁAMKÓW

Jak kształtować pojęcie ułamków i tłumaczyć działania na ułamkach? Jak poczuć ułamki? Wizualizacja pojęć matematycznych. "Lajtowy" sposób na ułamki. Jak dobrać ciąg ćwiczeń, które umożliwią dziecku samodzielne odkrywanie różnych własności. Znaczenie problemów na lekcji matematyki. Czynnościowe nauczanie matematyki. Garść metod wprowadzających zagadnienia ułamków zwykłych, dziesiętnych i procentów. Jak budować głębokie rozumienie pojęć matematycznych? Zdrowy rozsądek zamiast "x". Kiedy wprowadzać równania? Obniżki i podwyżki. Metoda problem-based learning.

Temat 3 – WPROWADZAMY W ŚWIAT PŁASZCZAKÓW

Sztuka wyciągania wniosków – kilka słów o definiowaniu i uzasadnianiu. Zeszyt w kratkę czy czysty? Zalety i wady zeszytów szkolnych w kontekście nauczania geometrii. Linie i punkty. Jak wprowadzić ucznia w abstrakcyjny świat geometrii? Walory dydaktyczne zwykłego sznurka. Metody wprowadzania pojęcia długości. Jak pokazywać kąty? Jak skonstruować kątomierz? Badamy własności trójkątów. Eksperymenty w geometrii. Czy kwadratowy stół jest prostokątny? Uczymy własności czworokątów. Obwód – pojęcie z życia codziennego. Wykorzystywanie intuicji ucznia. Wypełniamy prostokąt kwadratami. Trudności uczniów z pojęciem pola.

Temat 4 – ROZSZERZAMY ZAKRES GEOMETRII

Co wynika z przystawania? Cechy przystawania trójkątów. Interpretacje pojęć matematycznych. Co to jest symetralna odcinka i dwusieczna kąta? Eksperymenty w geometrii. Słów kilka o symetrii. Metody wprowadzania pojęcia symetrii. Poszerzamy wiadomości o kole. Konstrukcje geometryczne. Magia liczby pi. Matematyka doświadczalna. O twierdzeniu Pitagorasa. Zamieniamy tezę z założeniem. Jak kształcić dowodzenie twierdzeń? Skąd wziął się pierwiastek kwadratowy. Związek geometrii z arytmetyką.

Temat 5 – UCZYMY DZIAŁAŃ NA LICZBACH DODATNICH I UJEMNYCH

Plusy i minusy w życiu i w matematyce. Trudna historia liczb ujemnych. Czy pisać plusy? Jak odpowiadać uczniom na trudne pytania? O tradycyjnym termometrze. Zalety zwykłego termometru na lekcji matematyki. Modele finansowe. Zastosowanie matematyki finansowej w szkole podstawowej. Jak jeździć windą? Jak odkrywać własności działań na liczbach ujemnych. Gdzie leży trudność w odejmowaniu liczb ujemnych? Potęga o wykładniku naturalnym i całkowitym. Jak wprowadzić pojęcie pierwiastka? Obliczanie pierwiastków w 5 sekund.

Temat 6 – BRYŁY

Poznajemy prostopadłościan. Metody wprowadzania ważnych pojęć w klasie czwartej SP. Doskonalenie orientacji przestrzennej uczniów. Powierzchnia czy pole powierzchni? Jak wyjaśniać trudne pojęcia? Wypełniamy prostopadłościan sześcianami. Intuicyjne rozumienie pojęć. Poznajemy graniastosłupy i ostrosłupy. Wykorzystanie geogebry na lekcji matematyki. Obliczamy pole powierzchni i objętość. Wykorzystywanie wiedzy do rozwiązywania problemów współczesnego świata. Poznajemy bryły obrotowe. Podstawy obsługi aplikacji GeoGebra 3D.

Temat 7 – POMAGAMY ZROZUMIEĆ ALGEBRĘ

Pierwsze oznaczenia literowe i pierwsze problemy. Jak łagodnie przejść z liczb do liter? Matematyczny pożytek z liter. Skuteczne narzędzia w uzasadnianiu własności matematycznych. Minusy w wyrażeniach algebraicznych. Trzy znaczenia znaku minus. Liczba przeciwna do sumy i różnicy. Różne modele związków liczbowych. Od wyrażeń arytmetycznych do algebraicznych. Nawiasy w wyrażeniach algebraicznych. Od tekstu do wyrażenia algebraicznego – układamy równania. Przykłady równań z geometrii. Co to jest rozwiązanie równania? Metody rozwiązywania zadań tekstowych. Ciekawe metody wprowadzania równań. Bingo w algebrze.

Kalendariun szkoleń otwartych


Salon Edukacyjny EMPIRIALubię toZnajdz nas na Facebooku Google+Kanał RSS

Używamy cookies i innych technologii m.in. w celach: świadczenia usług i prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się wiecej na temat naszej polityki prywatności i zastosowania plików cookies odwiedż naszą stronę polityki prywatności, i zapoznaj się szczegółowo z naszą polityką i warunkami użytkowania serwisu Salonu Edukacujnego EMPIRIA.

  Akceptuje pliki cookie na tej stronie.
Polityka prywatności