Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego 2019 roku11 edycja kursu trenerskiego w Szczecinie

CYKL SZKOLEŃ DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASACH 4–8

"Jak zachwyca, kiedy nie zachwyca!" – skarżył się Gałkiewicz przymuszany do miłości do literatury. A przecież zachwyca! Trzeba tylko umiejętnie ten zachwyt w uczniach wzbudzić. Zamiast tłumaczyć uczniom, że muszą uczyć się polskiego, bo będą zdawali egzamin, zaprośmy ich na lekcję o języku do escape room lub zagrajmy w słowotwórczego chińczyka. Zamieńmy żmudne ćwiczenia pisania w kreatywną zabawę, w czasie której rozwiążemy zagadki kryminalne. Do rozmowy o wierszu wykorzystajmy karty, kości i inne gadżety, zamiast sztampowych pytań o interpretację. Krótko mówiąc, zaprośmy naszych uczniów na porywające lekcje języka polskiego! Tymczasem my zapraszamy Państwa na porywające warsztaty, które sprawią, że prowadzone przez was lekcje już nigdy nie będą takie jak dotychczas.

 

Temat 1 – UCZYMY EGZAMINACYJNYCH FORM WYPOWIEDZI

Jak spełnić kryteria egzaminacyjne dłuższej wypowiedzi literackiej. Jak uczyć i jak na pewno nie uczyć rozprawki. Gałąź logiczna jako schemat rozprawki, artykułu, przemówienia. Wywód argumentacyjny jako stała składowa wszystkich lekcji języka polskiego. Zabawa, humor, pure nonsens w nauce argumentowania. Sposoby na twórczą narrację: kości, tabela narracyjna, opowiadanie z kubka i inne. Jak uczyć dialogu i dynamizowania wypowiedzi.

Temat 2 – NOWE LEKTURY W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO W KLASACH 4-8

Trzy fazy pracy z tekstem: przed, w trakcie i po lekturze. Lektura jako projekt – myślenie projektowe sposobem na tekst literacki. Wykorzystanie mechanizmów gier w pracy nad lekturą. Wykorzystanie ekspresji twórczej uczniów przy analizie oraz interpretacji tekstu. Podstawy języka wizualnego. "Obupółkulowe" odczytywanie tekstu literackiego. Metody i techniki wizualizacji: infografika, myślografia.

Temat 3 – GRY NA JĘZYKU POLSKIM

Gamifikacja a grywalizacja – różnice, podobieństwa, zastosowanie w dydaktyce. Adaptacja gier do celów szkoleniowych: chińczyk, szachy, domino, różne rodzaje kart. Tworzenie prostych gier szkoleniowych niewymagających rekwizytów. Tworzenie prostych gier szkoleniowych z wykorzystaniem różnych przedmiotów: spinnery, kostki, klamerki, klocki jenga. Uczniowie twórcami gier. Studium przypadku: słowotwórcza gra szkoleniowa.

Temat 4 – UCZYMY PISANIA

Pisarska rozgrzewka. Trening pisarskiej kreatywności w czterech krokach: przełamywanie barier, nowa perspektywa, skojarzenia, przekształcenia. Sposoby na "opornych". Metafory i analogie w tekstach uczniowskich. Teksty użytkowe: zaproszenie, ogłoszenie, przepis zawiadomienie – zabawnie i z humorem. Sposoby na dialog, opis, opis sytuacji.

Temat 5 – ESCAPE ROOM NA LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Czym jest escape room. Jak wykorzystać mechanizmy escape room w czasie lekcji języka polskiego. Konstruowanie zadań stanowiących wyzwanie – konkretne przykłady. Jak zapewnić przejście od zabawy do utrwalania wiedzy i kształcenia umiejętności. Rozwijanie kompetencji kluczowych: uczenie się, współpraca, samoocena. Escape room jako technika kształcenia kompetencji literackich, językowych i gramatycznych. Studium przypadku: escape room – lekcja powtórzeniowa o imiesłowach.

Temat 6 – SPOSOBY NA GRAMATYKĘ

Znaczenie nauczania sensorycznego: jak zaprząc dłonie do uczenia się i zapamiętywania. Wykorzystanie prostych przedmiotów w procesie uczenia się o języku. Rola narracji w nauce treści językowych. Praktyczne sposoby ułatwiające rozumienie gramatyki. Wizualizacja w nauce o języku – heksy. Kreatywne metody na językowe zawiłości: kostki, karty, klamerki i inne. Techniki utrwalania wiedzy: skandowanie, akronimy, memory, jenga, chińczyk i inne.

Temat 7 – SPOSOBY NA POEZJĘ

Poetycka rozgrzewka, czyli dlaczego nie zaczynamy od wiersza. Słowa klucze inaczej: chmura słów, mapa semantyczna. Szukanie analogii i metafor: karty dixit, story cubes i inne. (Poważne) zabawy interpretacyjne, czyli czym zastąpić lego logos: klocki jenga, puzzle, domino. Interpretowanie poprzez działanie, czyli zwykły przedmiot (np. klamerka) jako punkt wyjścia. Kreatywność w służbie interpretacji: przełamywanie barier myślowych, nowa perspektywa, budowanie skojarzeń, twórcze przekształcenia. Jak powinien wyglądać wiersz, czyli wizualizacja bez infantylności.

Kalendariun szkoleń otwartych


Salon Edukacyjny EMPIRIALubię toZnajdz nas na Facebooku Google+Kanał RSS

Używamy cookies i innych technologii m.in. w celach: świadczenia usług i prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w swojej przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się wiecej na temat naszej polityki prywatności i zastosowania plików cookies odwiedż naszą stronę polityki prywatności, i zapoznaj się szczegółowo z naszą polityką i warunkami użytkowania serwisu Salonu Edukacujnego EMPIRIA.

  Akceptuje pliki cookie na tej stronie.
Polityka prywatności