cykl szkoleń DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO w klasach 4–8

"Kto chce zapalić innych, sam musi płonąć" słowa wypowiedziane przez Ludwika Hirszfelda cudownie odnoszą się do pracy nauczyciela. To właśnie mentor edukacyjny powinien rozpalać swoim ogniem, dzielić się iskrą, ale również pozwalać na samozapłon. Odpowiednim polem do działania jest język polski, na którym można przenosić góry i wykorzystać wszystko co się da, do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego każdego ucznia, a przede wszystkim stworzyć atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Zmotywujmy więc młodzież, zainspirujmy ją różnorodnymi, ciekawymi i nietuzinkowymi metodami, pomocami do czerpania przyjemności m.in. z poezji, prozy. Zabawmy się w ekspertów ortograficznych i gramatycznych. Znajdźmy sposób na monotonię i poprowadźmy lekcje tak, by były inne niż wszystkie i na długo pozostały w pamięci. Zapraszamy Państwa na porywające warsztaty, które sprawią, że prowadzone przez was lekcje nie będą takie jak dotychczas. Przyjdź, zobacz, poczuj, przepracuj, a później weź co chcesz i działaj z sukcesem w swojej klasie na języku polskim.

7! sposobów na porywające lekcje języka polskiego

Temat 1 – JĘZYK POLSKI – BANK POMYSŁÓW NA MOTYWACJĘ PRZED,
W TRAKCIE I PO LEKCJI

Kreatywne i motywujące metody i techniki rozpoczynające i kończące lekcje – bank sprawdzonych pomysłów. Metoda korka jako podstawowy lodołamacz na opornych. Sala lekcyjna, jako inspirujące miejsce do nauki. BOMBA – metoda na scalenie klasy. Informacja zwrotna – przykłady i jej znaczenie.
Metoda PASA – przerywnik motywator, a nie demotywator. Szablon lekcji, który można modyfikować na indywidualne potrzeby. Kreatywne i efektywne podziały na pary, grupy.

Temat 2 – ORTOGRAFIA I GRAMATYKA – łatwo, przyjemnie,
a przede wszystkim efektywnie

Praktyczne sposoby ułatwiające rozumienie gramatyki i zasad ortografii. Jak ćwiczyć "czujność" ortograficzną?
Nietypowe gadżety do kreatywnej nauki ortografii i gramatyki. Różnorodne techniki i metody wykorzystujące typowe i nietypowe gry, takie jak: koło fortuny, milionerzy, zakodowany Twister, kolorowe marginesy, packa słowna. "Rozgadywanie" - ćwiczenia komunikacyjne z użyciem poznanych słów i struktur.

Temat 3 – TWÓRCZE RZEMIOSŁO PISANIA

Rozpiszmy się tu i teraz. Słowa klucze i ich znaczenie w tworzeniu różnorodnych form wypowiedzi.
"Słowniczki pomocniczki". Okrągłe puzzle. Wyraz do wyrazu, czyli od zdania logicznego do opowiadania.
Kreatywna rozgrzewka – powtórzenie i zaproszenie do nowego tematu. Poker kryterialny jako element poprawnego argumentowania. Sposoby na "opornych" - fabuła z kubka i nie tylko. Kreatywne pisanie z wykorzystaniem kart DIXIT, kostek Story Cubes, tabel narracyjnych, turlanych opowieści i innych.
Jak pisać krótkie i długie formy wypowiedzi unikając błędów, wpadek.

Temat 4 – ODDAJEMY LEKCJĘ UCZNIOM,
CZYLI GRY NA JĘZYKU POLSKIM

Grywalizacja a gamifikacja – różnice, podobieństwa, zastosowanie w edukacji szkolnej. Ćwiczenia na dobry początek: loteria fantowa, skrzynka pytań, klasowy wyścig. Ćwiczenia powtórkowe: państwa miasta, magiczny zegar, trzy w jednej linii, domino, Czarny Piotruś, pasjans. Jak wykorzystać podręcznik do gry na języku polskim? Znane i nieznane gry podwórkowe. Kółko i krzyżyk, statki po liftingu. Generatory gier online: Dobble, Kalambury, Story Cubes, Taboo, Bingo, Koło fortuny. Domowe sposoby wykonania gier na zasadach: 5 sekund, Gorący Ziemniak, Zgadnij kto to? Pewnego razu, Kaboom.

Temat 5 – POEZJA - JAK POMÓC JĄ POZNAĆ,
ZROZUMIEĆ I POKOCHAĆ

Poezja jako wyzwanie. Obalanie mitów na jej temat . Lekcje poezji bez schematów. Recykling na polskim, czyli każdy może być poetą! Od znanego do nieznanego! Pokaż, co masz w kieszeni jako punkt wyjścia do interpretacji słowa. Bitwa na słowa. Szukanie analogii i metafor: karty Dixit, Story Cubes, stwórzmy grę, trimino… Od obrazu do środka stylistycznego z wykorzystaniem żółtych karteczek na start, koszyka z niespodziankami. Poranki poetyckie – nauczyciele kontra uczniowie.

Temat 6 – LEKTURY,
CZYLI TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA

Etapy pracy z lekturą: zajęcia wyprzedzające, w trakcie i po. Pogłębianie zrozumienia treści i problematyki utworu w celu wydobycia sensu moralnego i ustalenia myśli przewodniej. Odkrywanie elementów tekstu pod względem leksykalnym, składniowym, kompozycyjnym oraz każdym innym zmierzającym do uchwycenia jakiejś zasady wpisanej w tekst. Wykorzystanie kreatywnych metod i technik: na tropie bohaterów, sąd nad…, wywiad, gry dydaktyczne, ilustracji, gier, projektu i tzw. osi zadaniowej i inne.

Temat 6 – ESCAPE ROOM – JAK ZAMIENIĆ LEKCJĘ JĘZYKA
POLSKIEGO W PRZYGODĘ

Escape room – czym jest ta metoda i jak ją zastosować w klasie. Założenia, konstruowanie fabuły, wykorzystanie gadżetów i mechaniki gier. Zasady tworzenia polonistycznych pokoi zagadek. Jak zamknąć uczniów w sali i sprawić, by efekty nauczania były wykorzystane w praktyce? Jak zbudować plan podróży w świat zagadek, by potem stworzyć karty pracy z zadaniami, aby dotrzeć do edukacyjnego celu w naszej klasie zagadek.
Przykładowe lekcje z wykorzystaniem metody escape room.

 

Zapisz się na szkolenie już dzisiaj

Sprawdź termin szkolenia w kalendarium: