5.1 |
Budowanie efektywnego zespołu nauczycieli/rodziców/uczniów |
Grupa a zespół. Struktura zespołu. Dynamika i fazy rozwoju. Zasady pracy zespołowej. Zachowania ułatwiające i utrudniające współpracę. Wykorzystanie potencjału zespołu do realizacji celów. |
5.2 |
Konstruktywna informacja zwrotna |
Mechanizmy i zasady informacji zwrotnej. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej – trening umiejętności. Budowanie nowych standardów komunikacji. Komunikacja na linii nauczyciel-nauczyciel, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic. |
5.3 |
Praca z trudną klasą |
Etykietowanie - warto czy nie? Jakie narzędzia są przydatne do pracy z "trudną klasą"? Diagnozowanie, określanie zasobów wewnętrznych i zewnętrznych, wyznaczanie celów w pracy z klasą. |
5.4 |
Kreatywne rozwiązywanie konfliktów |
Komunikacja w konflikcie. Mechanika powstawania konfliktów i punkty ich przełamywania. Poszukiwanie kreatywnych rozwiązań w sytuacji konfliktowej. |
5.5 |
Motywowanie w pracy zespołowej uczniów/nauczycieli/rodziców |
Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi zespołu. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Skuteczne metody motywujące zespół. |
5.6 |
Gry i zabawy interpersonalne |
Warsztat gier i zabaw rozwijających integrację i współpracę, wzmacniających samoocenę, kształtujących umiejętności społeczne oraz pokazujących, jak nauczyć szacunku do samych siebie. |
5.7 |
NLP w pracy nauczyciela |
Geneza, model NLP, presupozycje, język NLP. Rozpoznawanie komunikatów manipulacyjnych. Praca z celem, motywacją i negatywnymi przekonaniami. |
5.8 |
Analiza transakcyjna w pracy nauczyciela |
Czym jest analiza transakcyjna i czemu służy. Znaki rozpoznawania w języku analizy transakcji. Typy transakcji. Trójkąt dramaturgiczny. Motory napędowe. |
5.9 |
Trudny rozmówca |
Typologia "trudnych rozmówców". Jak dotrzeć do istoty problemu – narzędzia aktywnego słuchania. Minimalizowanie barier - techniki nawiązywania dobrego kontaktu. Radzenie sobie z agresją, manipulacją i wywieraną presją. |
5.10 |
Kara i nagroda |
Indywidualizacja metod i ich adekwatność. Konsekwencja - jak z niej korzystać efektywnie? Odpowiedzialność nauczyciela, odpowiedzialność ucznia, odpowiedzialność rodzica. Co można stosować, a czego należy unikać? |
5.11 |
Mediacja w szkole |
Zasady i etapy mediacji. Techniki na impas. Podstawowe umiejętności komunikacyjne mediatora. Przeprowadzenie mediacji w sytuacji szkolnej – warsztaty. |
5.12 |
Nauczyciel i rodzice. Budowanie wzajemnych relacji |
Rozpoznawanie oczekiwań i możliwości. Bariery komunikacyjne pomiędzy rodzicami i nauczycielami – jak przekazywać rodzicom informacje o ich dzieciach. Sposoby na współpracę z rodzicami, czyli jak poradzić sobie z różnymi formami niechęci i oporu. |
5.13 |
Strategia marketingowa szkoły |
Marketing wewnętrzny i zewnętrzny. Analiza potencjału szkoły. Jak promować szkołę bez pieniędzy? Narzędzia komunikacji marketingowej. |
5.14 |
Szkoła w środowisku lokalnym. Public Relations |
Public Relations w aspekcie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Współpraca z partnerami szkoły. Kontakt z mediami. Komunikacja w social media. |
5.15 |
Dobra promocja - skuteczna rekrutacja |
Unikalność oferty edukacyjnej, jak przyciągnąć ucznia do szkoły? Dni otwarte - czy to wystarczy? Marketing wewnętrzny i zewnętrzny, narzędzia promocyjne, szkoła w sieci, media a promocja szkoły. |
5.16 |
Profesjonalna obsługa klienta |
Standardy obsługi klienta. Cechy i umiejętności pracownika obsługi. Formy i style obsługi. Błędy w kontakcie z klientem. Rozmowa z klientem. Trudny klient. |
5.17 |
Profesjonalne zebrania z rodzicami
|
Zasady organizacji efektywnych zebrań. Komunikacja werbalna i niewerbalna podczas zebrań z rodzicami. Sytuacje trudne podczas spotkań z rodzicami. |
5.18 |
Zarządzanie procesem grupowym |
Procesy jawne i ukryte. Dynamika pracy grupy: fazy rozwoju grupy. Sytuacje trudne i opór. Możliwości i sposoby interwencji. |
5.19 |
Jak używać mediów społecznościowych w szkole? – NOWOŚĆ |
Czym są media społecznościowe? Media społecznościowe jako sieć nauki. Media społecznościowe w miejscu pracy. Bezpieczeństwo w sieci i odpowiedzialne korzystanie. Dlaczego YouTube nie jest siedliskiem szatana? |