0.1 | Adaptacja w przedszkolu |
Adaptacja – dlaczego jest trudna zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Autorytet nauczyciela – sposoby jego wzmocnienia. Udział rodziców w programie adaptacyjnym – sposoby zaangażowania do wspólnego działania. | |
0.2 | Jak kreować samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym? |
Sposoby zachęcania dziecka do podjęcia samodzielnych działań. Pozytywy i negatywy samodzielności dziecka. Rola dorosłego w procesie kształtowania samodzielności. Wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania samodzielnych doświadczeń przez dziecko. | |
0.3 | Jak planowo organizować dzień swojej pracy, czyli dzieci lubią stałość i rytm |
Planowanie dnia w przedszkolu od poranka po zakończenie dnia; wprowadzanie stałych rytuałów, wykorzystanie znaków graficznych w planowaniu pracy wspólnie z dziećmi, ustalanie zasad współpracy między osobami dorosłymi prowadzącymi grupę. | |
0.4 | Jak stosować innowacje w pracy z dzieckiem przedszkolnym? |
Innowacja i eksperyment w pracy nauczyciela przedszkola – kontekst prawny. Przesłanki stosowania w przedszkolu innowacyjnych, niekonwencjonalnych rozwiązań. Wpływ rozwiązań nowatorskich, innowacyjnych oraz eksperymentów na rozwój dzieci. Wybrane metody pracy z dzieckiem przedszkolnym. | |
0.5 | Zabawy ruchowe z elementami integracji sensorycznej w przedszkolu |
Znaczenie aktywności ruchowej dziecka w dojrzewaniu układu nerwowego i jego wpływ na wspomaganie integracji sensorycznej. Wspieranie rozwoju dziecka poprzez zabawy rozwijające zmysły. Gry i zabawy wspierające prawidłowy odbiór bodźców sensorycznych. Zabawy wspierające rozwój motoryki dużej i małej. | |
0.6 | Jak nauczyć przedszkolaka rozpoznawać swoje uczucia i radzić sobie z nimi? |
Rozpoznawanie i nazywanie uczuć. Empatia w procesie rozwoju dziecka. Rozwiązywanie problemów i konfliktów. Empatyczny język komunikacji. | |
0.7 | Jak zachęcić dzieci do współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów i konfliktów? |
Przyczyny problemów wychowawczych. Sposoby prowadzenia dialogu dorosłego z dzieckiem. Techniki nawiązywania poprawnych relacji dziecko – dorosły. Pochwała opisowa a ocena – wpływ na rozwój osobowości. | |
0.8 | Poszukiwanie lepszych niż kara sposobów uczenia dziecka samodyscypliny |
Współczesny system wychowawczy – kara czy ponoszenie konsekwencji własnych zachowań. Kiedy kara jest konieczna i skuteczna? Rodzaje nagród i sposoby ich wykorzystania w różnych sytuacjach dnia codziennego. Metody, sposoby i techniki zapobiegające niewłaściwym zachowaniom dziecka. Najczęściej popełniane błędy w stosowaniu kar i nagród w grupie dziecięcej. | |
0.9 | Jak pomóc przedszkolakowi w przekroczeniu progu edukacyjnego i osiągnięciu sukcesu w szkole? |
Obowiązki nauczyciela dotyczące gotowości szkolnej – podstawa prawna. Oczekiwania i potrzeby rodzica. Definicja gotowości – dojrzałości szkolnej). Sfery dojrzałości szkolnej. Podstawa programowa – wymagania (szkoła – przedszkole). Grupy wsparcia – diagnoza mocnych i słabych stron dziecka. Dobór metod do indywidualnej pracy z dzieckiem. | |
0.10 | Jak realizować podstawę programową metodą projektu? |
W jaki sposób przeprowadzić projekt w grupie dzieci 5-, 6-letnich – od wprowadzenia po zakończenie. Analiza podstawy programowej realizowanej w projekcie. Monitorowanie realizacji podstawy programowej w realizowanym projekcie. Wykorzystanie mocnych stron dzieci, potencjału grupy. Jak zastąpić tradycyjny przewodnik metodyczny pracą metodą projektu. | |
0.11 | Wszystko w zasięgu ręki, czyli jak wykorzystać w zabawie to, co mamy w sali |
Co i jak można wykorzystać do zabawy i nauki? Planowanie zabaw z wykorzystaniem pomocy "w zasięgu ręki". Nauczyciel "iskrą" atrakcyjnych, a zarazem prostych zabaw, czyli jak wzbudzić zainteresowanie dzieci i rozpocząć dobrą zabawę. | |
0.12 | Jak zachęcić niejadków do jedzenia, czyli promocja zdrowego żywienia |
Wprowadzanie rytuałów wspólnego spożywania posiłków. Nauka degustowania potraw znanych i nieznanych. Kulinarne zagadki. Wspólne "kuchcikowanie". Kultura przy stole. | |
0.13 | "W co i jak się bawić na naszym podwórku" – bezpieczne i rozwijające zabawy w plenerze |
Ustalanie zasad bezpiecznej zabawy. Atrakcyjne wykorzystanie sprzętu rekreacyjnego. Planowane zabawy "podwórkowej" z całą grupą, małymi zespołami lub indywidualnie. Planowanie zadań realizowanych w plenerze. | |
0.14 | "Proste sposoby na każdy poranek" |
Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy powitaniu dzieci. Sposoby prowadzenia rozmów indywidualnych, przekazywania pozytywnych emocji na resztę dnia. Pomysły na poranne zabawy. Ustalanie planu dnia. | |
0.15 | Muzyka, taniec, teatr i śpiew – metody aktywizujące w przedszkolu NOWOŚĆ |
Zastosowanie aktywizujących metod w pracy z dziećmi: metoda Orffa, metoda aktywizujące wg J. Krzyżanowskiej, metoda Batii Strauss, metoda storyline, metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana, edukacja przez ruch – metoda D. Dziamskiej, pedagogika zabawy, kinezjologia. |
|
0.16 | Zabawy i ćwiczenia uczące logicznego myślenia NOWOŚĆ |
Ćwiczenia usprawniające myślenie analityczne. Zabawy pozwalające na wyjście poza bariery – myślenie nieszablonowe. Gry i zabawy strategiczne. Gry i zabawy kształtujące umiejętność przewidywania oraz wnioskowania. |