Szkolenie z cyklu:

ABC skuteczności dyrektora szkoły/placówki oświatowej


 MYŚLĘ, WIĘC PYTAM!

Prawne i psychologiczne aspekty w zarządzaniu placówką oświatową

ABC skuteczności dyrektora szkoły/placówki oświatowej

KOŁOBRZEG BLUE&GREEN BALTIC HOTEL

Grupa 4:  23-25 września 2024 r.  

Grupa 5:  25-27 września 2024 r.

 


 PROGRAM SZCZEGÓŁOWY SZKOLENIA

 

Dzień pierwszy i drugi

 

ZARZĄDZANIE CZASEM PRACY W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ

z prawnikiem MARKIEM WALASZKIEM
specjalizującym się w prawie oświatowym i nie tylko

 

Problematyka czasu pracy budzi w ostatnich czasach coraz liczniejsze kontrowersje i jest źródłem sporów między dyrektorami szkół a pracownikami oraz związkami zawodowymi. Przyczyną tych sporów jest sama specyfika przepisów o czasie pracy nauczycieli oraz często niewłaściwe ich rozumienie przez samych dyrektorów oraz przez nauczycieli.

Znajomość przepisów o czasie pracy nauczyciela i ich właściwe stosowanie w praktyce z pewnością stanowi fundament właściwego zarządzania szkołą jako zakładem pracy pełniącym szczególną rolę w procesie opieki na dziećmi. Również sami nauczyciele muszą zdawać sobie sprawę z zakresu obowiązków, jaki nakładają na nich przepisy o czasie pracy. Dyrektor placówki oświatowej musi wiedzieć, jakie czynności może nauczycielowi zlecić w ramach jego czasu pracy, a nauczyciel – które polecenia dyrektora wykonać w ramach obowiązującego go czasu pracy.

 

Kompetencje zdobyte na szkoleniu umożliwią:   

  • Wykorzystanie przepisów prawa oświatowego i przepisów prawa pracy do skutecznego zarządzania w szkole/placówce oświatowej;
  • Wdrożenie zasad przydziału godzin zajęć edukacyjnych i innych czynności zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela;
  • Przeciwdziałanie praktykom podejmowania czynności niezgodnych z prawem: przez nauczycieli, pracowników niebędących nauczycielami i przez samych dyrektorów szkół.

Tematyka:

I     CZAS PRACY NAUCZYCIELI

  1. System aktów prawnych, które muszą być stosowane w placówkach oświatowych określających w zakresie czasu pracy.
    • Karta Nauczyciela;
    • Ustawa o pracownikach samorządowych;
    • Kodeks pracy.
  2. Czas pracy nauczyciela – zarządzenia czasem pracy.
  • wymiar czasu pracy nauczyciela;
  • pensum nauczyciela a wymiar czasu pracy;
  • normy o czasie wolnym stosowane wobec nauczyciela i konsekwencja dla zarządzania czasem racy i dla odpowiedzialności dyrektora.
  • zajęcia i czynności wykonywane poza pensum – ze szczególnym uwzględnieniem zadań i czynności wynikających ze statutu szkoły;
  • za które zajęcia i czynności nauczyciel ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia?
  1. Pensum nauczyciela i tzw. pensum łączone.
  2. Czynności i zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej a przepisy czasie pracy i o wynagrodzeniu.
  3. Dokumentowanie czasu pracy nauczyciela – granice uprawnień dyrektora szkoły i niedopuszczalność dokumentowania i rozliczania części czynności wchodzących do czasu pracy nauczyciela.
  4. Godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
    • definicja godzin ponadwymiarowych i godzin doraźnych zastępstw;
    • godziny ponadwymiarowe w przypadku tzw. pensum łączonego;
    • obowiązek wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych;
    • obowiązki dyrektora związane z praca wykonywaną w godzinach nadliczbowych;
    • czy nauczyciel może odmówić pracy w ramach doraźnych zastępstw?
    • zasady wynagradzania pracy w godzinach nadliczbowych i w godzinach doraźnych zastępstw.
  5. Czas pracy dyrektora szkoły i innych osób sprawujących funkcje kierownicze.
    • dyrektor jako nauczyciel a niejako pracownik samorządowy;
    • podleganie przepisom Karty Nauczyciela i wynikające z tego konsekwencje w zakresie czasu pracy;
    • brak możliwości prowadzenia dla dyrektora będącego nauczycielem ewidencji czasu pracy i wymagania, aby był w pracy w określonych godzinach. .
  6. Godzin nadliczbowe nauczycieli – kiedy występują i jakie są zasady ich rekompensowania.
  7. Praca nauczyciela w dniu wolnym od pracy i wynagrodzenie za pracę w dniu wolnym od pracy.

II CZAS PRACY PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH

  1. Normy i wymiar czasu pracy pracowników niepedagogicznych.
  2. Rozkłady i systemy czasu pracy oraz okresy rozliczeniowe – możliwości stosowania w placówce oświatowej systemów i rozkładów czasu pracy z Kodeksu pracy.
    1. równoważne systemy czasu pracy – czy i kiedy są opłacalne w placówkach oświatowych;
    2. możliwości i warunki stosowania tzw. „ruchomej” doby pracowniczej;
    3. okresy odpoczynku pracowników niepedagogicznych.
  3. Praca w nocy, niedzielę i święta.
  4. Godziny ponadwymiarowe pracowników niepedagogicznychw szkołach i zasady ich rekompensowania – odmienności regulacji w szkołach prowadzonych przez JST
    w stosunku do regulacji zawartej w Kodeksie pracy.
  5. Rozliczanie czasu pracy.
  6. Zapisy dotyczące czasu pracy pracowników niepedagogicznych w regulaminie pracy

III NOWOŚCI Z ZAKRESU PRAWA OŚWIATOWEGO WCHODZĄCE W ŻYCIE Z POCZĄTKIEM ROKU SZKOLNEGO – treści i czas trwania tej części szkolenia będzie dostosowany do zakresu wprowadzonych zmian ogłoszonych przez MEN

marek walaszekProwadzący: MAREK WALASZEK – prawnik, nauczyciel. Specjalizuje się głównie w prawie pracy, prawie oświatowym, prawie cywilnym i prawie rodzinnym. Działalność szkoleniową i doradczą prowadzi od 1999 r. Wspiera organy zarządzające placówkami oświatowymi w zakresie przepisów prawa dotyczących funkcjonowania placówek oświatowych, procesów realizowanych przez te placówki oraz w zakresie stosunku pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

Praktyk – powadzi obsługę jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego w zakresie prawa pracy i prawa oświatowego. Współpracuje ze związkiem zawodowym m. in. w zakresie treści i wykonywania stosunku pracy oraz konstruowania i zmiany aktów prawa wewnątrzzakładowego (regulaminów pracy, wynagradzania). Autor licznych publikacji z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego. Ceniony szkoleniowiec i wykładowca, znany z atrakcyjnego i niekonwencjonalnego sposobu prowadzenia zajęć.

 

 

Dzień trzeci

POTĘGA MYŚLENIA PYTANIAMI W ZARZĄDZANIU PLACÓWKĄ OŚWIATOWĄ

z psychologiem HUBERTEM TEICHERTEM
specjalizującym się w psychologii zarządzania

 

Żyjemy w świecie, w którym wszyscy chcą mówić, wygłaszać i prezentować opinie. W świecie ofensywnych, jednoznacznych narracji stawiających szybką diagnozę i oferujących natychmiastową rozwiązanie. Równocześnie jakże niewielu jest wokół nas tych, którzy potrafią słuchać i zadawać pytania. A przecież to właśnie myślenie pytaniami ma istotny wpływ na fundamentalne nastawienie wobec samego siebie, na relacje interpersonalne, sferę prywatną i co równie ważne zawodową. Dzięki niemu zmieniamy nasze podejście, przechodząc od utartych schematów i łatwych „porad” do ciekawości, zaintrygowania, głębokich pytań i otwartych rozmów, kreując przestrzenie dla kooperacji, zgłębianiu, odkrywaniu oraz innowacji.

 

Kompetencje zdobyte na szkoleniu umożliwią:

  • Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest myślenie pytaniami
  • Stosowanie myślenia pytaniami w pracy nad rozwojem swojego poczucia własnej wartości oraz budowanie optymalnych relacji ze współpracownikami
  • Dokonywanie zmian punktu widzenia świata z perspektywy sędziego na perspektywę uczącego się
  • Przeprowadzanie rozmów oceniająco – motywujących z pracownikami  dzięki 7-etapowemu modelowi przeprowadzania rozmowy motywująco-rozwojowej wg Huberta Teicherta, opartemu na myśleniu pytaniami.

 

Tematyka:

  1. Miękkie umiejętności jako kluczowy czynnik decydujący o naszym sukcesie lub porażce
  2. Czym jest „umiejętność myślenia pytaniami”?
  3. Mapa wyboru
  4. Uczeń czy Sędzia? - chwila na autorefleksję
  5. Czy Dorosły to wewnętrzny obserwator?
  6. W jaki sposób wewnętrzny obserwator pomoże przełączyć Cię ze ścieżki sędziego na ścieżkę ucznia?
  7. Zbudowanie przyjaznej relacji z sędzią.
  8. Zmiana pytań - nastawienie i relacje sędziego oraz ucznia.
  9. Proces wyboru 4 x Z
  10. Potęga myślenia pytaniami w pracy i życiu osobistym.
  11. Rozmowa motywująca z pracownikami jednostki oświatowej przy wykorzystaniu 7-etapowego modelu przeprowadzania rozmowy motywująco rozwojowej wg H. Teicherta. 

 

hubert teichertProwadzący: HUBERT TEICHERT - psycholog, trener, coach, inicjator firmy szkoleniowej „Teichert &Partners, Psychologia i biznes” (rok założenia 1998). Przez 9 lat pracował naukowo na Uniwersytecie Szczecińskim. Absolwent psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz licznych kursów i szkoleń doskonalących warsztat kompetencyjny (m.in. w zakresie terapii holistycznej metodą Gestalt, posiadacz dwóch Międzynarodowych Certyfikatów 101–Analizy Transakcyjnej, przyznanych przez International Transactional Analysis Association w San Francisco oraz przez Institute of Transactional Analysis w Cambridge).

Certyfikowany trener metody DiSC, specjalista w temacie zarządzania różnorodnością osobowościową. Przez uczestników szkoleń ceniony za umiejętność czerpania z głębokiej wiedzy psychologicznej, pełnej gamy kompetencji osobistych wynikających z wysokiego wskaźnika inteligencji emocjonalnej i umiejętności świadomego komunikowania się budującego satysfakcjonujące relacje międzyludzkie.

POBIERZ PEŁNY PROGRAM SZKOLENIA WRAZ Z INFORMACJAMI ORGANIZACYJNYMI >>>

 

 


INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Adresaci:      dyrektorzy, wicedyrektorzy szkół i placówek oświatowych

Terminy i miejsca szkoleń:

  • grupa 4: 23-25 września 2024 r. – KOŁOBRZEG | ZGŁOSZENIA >>
  • grupa 5: 25-27 września 2024 r. – KOŁOBRZEG | ZGŁOSZENIA >>

Czas trwania:  dzień 1 – 10:00–15:00, dzień 2 – 10:00–15:00, dzień 3 – 9:00 – 14:00

 


ODPŁATNOŚĆ ZA SZKOLENIE

  • KOŁOBRZEG | BLUE&GREEN BALTIC HOTEL

ul. Wylotowa 45 |  www.blueandgreenhotels.pl

Hotel zlokalizowany jest w zachodniej części Kołobrzegu z dala od miejskiego zgiełku, pośród zieleni Parku Natura 2000, w pierwszej linii brzegowej morza. Sosnowy las, piękna piaszczysta plaża, szum fal, powiew morskiej bryzy, wielokilometrowe ścieżki rowerowe i deptaki- wszystko to na wyciągnięcie ręki.

Do dyspozycji gości jest basen z wodą ozonowaną, jacuzzi i zespół saun oraz salka treningowa

 

Pakiet A – 2 noclegi

  • 2390 zł brutto w pokoju 2-osobowym
  • 2690 zł brutto w pokoju 1-osobowym

Cena obejmuje: 18 godzin szkolenia, zakwaterowanie (2 noclegi),pełne wyżywienie
(3 obiady, 2 śniadania, 2 kolacje, w tym jedna bankietowa, serwis kawowy),autorskie materiały szkoleniowe, certyfikat i… NIESPODZIANKĘ.

 

Pakiet B – 3 noclegi

  • 2690 zł brutto w pokoju 2-osobowym
  • 3090 zł brutto w pokoju 1-osobowym

Cena obejmuje: 18 godzin szkolenia, zakwaterowanie (3 noclegi),pełne wyżywienie
(3 obiady, 2 śniadania, 2 kolacje, w tym jedna bankietowa, serwis kawowy),autorskie materiały szkoleniowe, certyfikat i… NIESPODZIANKĘ.

 

Pakiet C – bez noclegów

  • 1590 zł brutto

Cena obejmuje: 18 godzin szkolenia, wyżywienie (3 obiady, serwis kawowy, autorskie materiały szkoleniowe, certyfikat)

 

ZGŁOSZENIA

 

TERMIN ZGŁOSZEŃ DO 30 SIERPNIA!

lub do wyczerpania zarezerwowanych miejsc

 

grupa 4: 23-25 września 2024 r. – KOŁOBRZEG  ZGŁOSZENIA >>

grupa 5: 25-27 września 2024 r. – KOŁOBRZEG  ZGŁOSZENIA >>

W celu zgłoszenia się na szkolenie, proszę o wypełnienie 2 formularzy:

  1. Formularz zgłoszenia na szkolenie
  2. Formularz rezerwacyjny dotyczący rezerwacji wybranego pakietu


OBA FORMULARZE DOSTĘPNE SĄ NA STRONIE EMPIRII:

grupa 4: 23-25 września 2024 r. – KOŁOBRZEG  FORMULARZE ZGŁOSZENIOWE >>

grupa 5: 25-27 września 2024 r. – KOŁOBRZEG  FORMULARZE ZGŁOSZENIOWE >>

W sprawach szczegółowych, prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.

Gabriela Helińska – tel. 693 543 256;

e-mail: Nasz system jest chroniony przed spamowaniem, oraz robotami. Aby zapoznać się z pełną wersją serwisu, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Masz problemy z czytaniem, kliknij i użyj tego menu aby wybrać pomocne funkcje